Het verhuren van uw vakantiehuis wanneer u het niet gebruikt, kan een aantrekkelijk extra inkomen opleveren. Dit kan helpen om de onderhoudskosten van uw woning te dekken, die aanzienlijk kunnen zijn. Dankzij het web krijgt uw cottage meer zichtbaarheid en maakt u meer kans om regelmatig te worden verhuurd.
Als eigenaar zijn er bepaalde regels die u moet volgen om de ervaring voor beide partijen bevredigend te laten zijn. Om u te helpen, zijn hier vijf tips die u moet onthouden voordat u uw vakantiewoning gaat verhuren:
- BRENG UW VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJ OP DE HOOGTE
U hebt net gemerkt dat een raam van uw vakantiehuis beschadigd is na een verhuur, een extra uitgave die u beter niet had kunnen doen… Helaas kan schade gebeuren. Voor uw gemoedsrust kunt u uw verzekeringsmaatschappij vragen of u gedekt bent voor eventuele schade door huurders voordat u uw cottage op de verhuurmarkt brengt. Zij kunnen u vertellen waarvoor u gedekt bent (materiële schade, lichamelijk letsel, enz.) en voor hoeveel.
- ONDERZOEK POTENTIËLE HUURDERS
Het is niet altijd gemakkelijk om betrouwbare huurders te vinden, en daarom is voorzichtigheid geboden. Verzamel niet alleen de nodige betalingsinformatie, maar ga ook wat dieper in op potentiële huurders om problemen te voorkomen. Vraag bijvoorbeeld naar de reden van hun verblijf tijdens uw ruilingen. Het is ook een heel goed idee om bepaalde regels op te stellen (geen huisdieren, niet roken, beperkt aantal nachten, etc.), om zo de huurder van uw voorkeur beter te kunnen bereiken. En vergeet niet om naar uw buikgevoel te luisteren!
- STEL DUIDELIJKE REGELS OP
Ziet u rood na het ontdekken van enkele “verrassingen” die zijn achtergelaten na een huurperiode van twee weken? Als u specifieke verwachtingen heeft over hoe huurders zich moeten gedragen in uw cottage, maak deze dan duidelijk. Uw huurder is tenslotte geen gedachtelezer. Als u wilt dat gasten schoonmaken voor vertrek, het vuilnis buiten zetten, het geluidsniveau na een bepaalde tijd laag houden of iets anders, is het een goed gebruik om een lijst met aanbevelingen achter te laten waar uw huurder het kan zien. Om ervoor te zorgen dat beide partijen tevreden zijn en om problemen in de toekomst te voorkomen, kunt u de huurder een overeenkomst laten ondertekenen waarin zijn verantwoordelijkheden tijdens zijn verblijf staan vermeld.
- ZORG ERVOOR DAT UW COTTAGE SCHOON IS VOOR DE AANKOMST VAN DE GAST
Uw cottage moet brandschoon zijn als uw nieuwe huurder arriveert. Uw reputatie kan op internet snel worden aangetast door negatief commentaar van gasten en netheid is een van de belangrijkste bronnen van teleurstelling bij huurders. Huurders verwachten een aangenaam verblijf in uw vakantiehuis, dus als ze komen en het is niet schoon, zullen ze niet blij zijn! Als u uw cottage niet persoonlijk kunt controleren voor de volgende verhuur, vraag dan een vriend of huur professionele schoonmakers in. Zorg er altijd voor dat uw cottage toonbaar is en klaar voor nieuwe gasten.
- VERWIJDER KOSTBAARHEDEN EN BELANGRIJKE VOORWERPEN
Uw lievelingsvaas ligt in duizend stukjes en u heeft nu al spijt dat u uw cottage verhuurt? Om te voorkomen dat waardevolle spullen kapot gaan, verloren gaan of gestolen worden, is het beter om het zekere voor het onzekere te nemen. Als u uw cottage verhuurt, bewaar deze spullen dan op een veilige plek of sla ze op.
Maar vergeet niet: uw cottage moet nog steeds uitnodigend zijn en als thuis aanvoelen tijdens de vakantie van uw huurder. Zorg voor basisbenodigdheden, zoals keukengerei en schoonmaakmiddelen.
Het in alle rust verhuren van uw chalet heeft vele voordelen, waaronder een aantrekkelijk rendement op uw investering. Om het meeste uit uw bezit te halen, is het belangrijk om deze transacties zeer ernstig te nemen. Uw woning moet het comfort bieden dat de huurders verwachten. Bovendien zal een schoon, goed onderhouden pand de gasten eerder inspireren om het zo te houden.